BAKST, DAGBLADET, Det beste jeg vet, Frokost, Mat, Oppskrift

SODABRØD

Noe av det beste jeg vet, er å våkne til frokost med nybakt brød. Lukta som fyller huset, og den deilig-vonde følelsen av å brenne seg på brød som fortsatt er litt for varmt, gjør noe med dagen. Selv ikke egg benedict kan konkurrere med smør som smelter og forsvinner i nybakt brød.

Problemet er at nybakt brød krever at noen har stått opp og bakt. Og ettersom noen i min familie alltid er meg, gjør det at forestillingen om nybakt brød blir litt mindre attraktiv. Vekking klokka fire er ikke noe for meg.Løsningen er det irene kaller soda bread. Det er brød som heves – ikke ved den naturlige forplantningsprosessen til millioner av varmeelskende gjærsopp, og komplisert og langsom utvikling av glutennettverk – men ved hjelp av natriumbikarbonat, enten i natron eller i helt vanlig bakepulver, som fungerer som bruspulver i deigen.

Prosessen er enkel, og likner like lite på vanlig gjærbakst som epost gjør på brevduer: Bland sammen mel, salt og bakepulver i en bolle. Vend inn det du ønsker for å gi brødet ekstra smak og tekstur, enten det er noen frø, eller urter, eller osterester eller hva det nå måtte være. Og når alt er helt klart og ovnen glovarm, blander du inn kjernemelk, eller i mangel av dette, noe annet som er litt surt, som yoghurt eller kefir.

BRØD-I-EN-FEI
Dette er et klassisk sodabrød. Det viktige her er kombinasjonen av bakepulver og et syrlig melkeprodukt, i dette tilfellet yoghurt, men du kan også bruke kefir eller kjernemelk.

Jobb raskt, ikke bland ingrediensene sammen før ovnen er varm. Ved å skjære et kryss i deigen, sørger du for at den blir jevnere stekt.

Du trenger:
500 gram siktet hvetemel, eller en blanding av sammalt og siktet
2 ts bakepulver
1 ts salt
en neve solsikkefrø eller andre frø
2 dl h-melk
2 dl yoghurt naturell
rosmarin eller andre urter

Slik gjør du:
Forvarm ovnen til 220 grader.

Sikt mel, bakepulver og salt i en bolle. Ha i frø. Hell oppi melk og yoghurt og bland godt med en sleiv. Bland til du har en jevn masse – litt klissete, men uten klumper. Her er hurtighet et poeng, i motsetning til gjærbaking er det ikke om å gjøre å holde på lenge – det hele tar maks et par minutter.

Ha deigen i en ildfast form av metall, press den litt utover og skjær et kryss i deigen med en skarp kniv. Dryss over urter, hvis du vil. Sett i ovnen og skru ned temperaturen til 200 grader. Bak i 30 til 35 minutter.

Oppskriften er hentet fra boka Noe godt hver dag. 

Foto: Mette Randem.